”Några gånger var det endast centimeter till bergrumstaket”

I juni i år invigdes det nya Stigbergsgaraget på Södermalm i Stockholm och 300 bilar flyttade in under jord. Ett luftigt och modernt parkeringshus som nominerats till Årets Bygge 2016.

Cirka 35 000 kubikmeter urberg sprängdes bort för att ge plats åt garaget, byggt på uppdrag av Veidekke Anläggning och det kommunala företaget Stockholm Parkering.

Att hantera de sjutton meter långa och tio ton tunga prefabricerade håldäcksbjälklagen under jord var utmanande, berättar Anders Lind, affärschef på Strängbetong.
– Det är alltid spännande att montera i bergrum. Det är väldigt tajt, några gånger var det endast några centimeter tillgodo mot bergrumstaket, beskriver Anders Lind.

De 21 m långa transportfordonen med element fick backa ner i bergrummet, helt enkelt för att det var för trångt att vända nere i berget. Väl i bergrummet stod en mobilkran som lyfte av elementen och monterade dem, allt i ett svep

I somras invigdes det nya Stigbergsgaraget i Stockholm och 300 bilar flyttade in under jord. Ett luftigt och modernt parkeringshus som nominerats till Årets Bygge 2016. – Det är alltid spännande att montera i bergrum. Det är väldigt tajt, några gånger var det endast några centimeter till godo mot bergrumstaket , beskriver Anders Lind, affärschef på Strängbetong. Fotograf: Anders Lind
I somras invigdes det nya Stigbergsgaraget i Stockholm och 300 bilar flyttade in under jord. Ett luftigt och modernt parkeringshus som nominerats till Årets Bygge 2016.

När det gäller projekteringen så användes en teknik som kallas ”ICE”, Integrated Concurrent Engineering. Den går ut på att alla som ingår i projekteringen regelbundet samlas och går igenom alla delar av byggnaden.
– På tio torsdagar hade vi i princip löst hur stommen skulle se ut. Ett extremt effektivt sätt att projektera på. När alla beslutsfattare är på plats behöver ingen vänta på besked. Stockholm Parkering och Veidekke var väldigt duktiga på att samordna alla projektörer och ge oss de besked vi behövde, säger Anders Lind.

Betongelementen tillverkades på Strängbetongs fabrik i Kungsör. Tack vare håldäckens långa spännvidder behövs inga pelare mellan parkeringsrutorna: med andra ord är det betydligt smidigare att parkera och möjligheten att komma ut ur garaget med orepade bildörrar och lyktglasen i behåll har ökat betydligt.

Anders Lind igen:
– Beställaren är jättenöjd med valven, det är ett riktigt luftigt och modernt parkeringshus som vi är väldigt stolta över. Att Stigbergsgaraget dessutom är nominerat till Årets Bygge 2016 gör oss såklart ännu stoltare.

Text: Mårten Jansson