Flätad fasad väcker intresse vid Nationalmuseum

Mitt emot Kungliga slottet har Strängbetong nyligen uppfört en ny byggnad, precis intill Nationalmuseum. Fasaden väcker redan nyfikenhet hos förbipasserande Stockholmare och turister.

Med koncentrerad precision flyttar kranföraren de 19 ton tunga betongelementen från lastbilsflaket. De lyfts och vänds i luften för att sedan monteras i byggnaden. Stockholmare som med raska steg går längs kajkanten tittar upp och stannar till. Någon tar en bild med sin smartphone när kranen lyfter ännu ett betongelement.

– En flätad fasad i betong blir en naturlig och vacker del av Museiparken, säger Stefano Mangili, arkitekt på Wingårdhs.

– Jag har monterat betongelement i fyrtio år och den flätade betongytan väcker helt klart uppmärksamhet. Den sticker ut på ett bra sätt, säger Björn Andersson, byggledare på Strängbetong.

Den nya byggnaden ligger i Museiparken ett tiotal meter från museet. Strängbetongs uppdrag att utforma betongelementen till huset med flätad fasad rimmar väl med visionen att skapa de vackraste, mest innovativa och hållbara samhällsmiljöerna i Sverige.

– Wingårdhs kontaktade oss och frågade om vi kunde ta fram ett prov på hur en flätad fasad i betong skulle kunna se ut. Jag kände direkt att det här är en perfekt utmaning för vår produktionsanläggning i Herrljunga. En vecka senare hade vi tagit fram ett prov på en fläta som vi visade arkitekterna, säger Jörgen Keysan, affärschef på Strängbetong. I alla byggprojekt uppstår utmaningar och renoveringen av Nationalmuseum samt uppförandet av den nya byggnaden intill museet är inga undantag. Statens fastighetsverk har fått regeringens uppdrag att renovera museibyggnaden. Därefter ska Riksantikvarieämbetet, Stockholms stad, Wingårdhs, Skanska och Strängbetong enas om varje steg och förändring. Men för Strängbetong var utmaningarna av annan karaktär. – Att skapa flätan i fabriken var en utmaning. Vi provade olika former och efter några dagars experimenterande hittade vi en lösning som alla var nöjda med, beskriver Jörgen Keysan. Byggledare Björn Andersson nickar och fortsätter:

– Under monteringsarbetet var det knepigt att köra lastbilar och frakta kranar till Blasieholmen, där gatorna är smala och gränderna trånga. En annan utmaning uppstår vid montering. Mönsterlinjeringen i flätorna måste vara perfekt eftersom ögat är känsligt för avvikelser. Men nu ser det fint ut, säger Björn Andersson och pekar mot monteringen.

Strangbetong_Nationalm__DSC1029
Jörgen Keysan och Stefano Mangili från Wingårdhs.

Stefano Mangili är arkitekt på Wingårdhs och har tillsammans med sitt team ritat den nya byggnaden. För honom är det viktigt att den smälter in i Museiparken.

– I engelska 1800-tals parker ser man ofta vildvin och murgröna klättra längs spaljéer, växthus, stenmurar och pumphus. Vår vision är att byggnaden ska samspela med omgivningen och en flätad fasad blir ett vackert inslag i parken, säger Stefano Mangili. Nationalmuseum har ett exponerat läge centralt i Stockholm, vid Nybroviken och Strömmen mitt emot Slottet. Allt som sker här kommer att ses, diskuteras och kritiseras, menar Stefano Mangili. – Den nya byggnaden är utformad så att den enkelt kan monteras ned och återvinnas om det skulle behövas. Men jag tror och hoppas att Stockholmare och turister kommer att bli kära i den flätade fasaden och kräva att huset ska stå kvar under många år framöver.

Mer information

Vi byggde huset med den flätade fasaden

Beställare: Statens fastighetsverk.
Gjutning av fasad: Strängbetong i Herrljunga.
Entreprenör: Skanska.
Arkitekt: Wingårdhs.
Betongflätan: Wingårdhs och Strängbetong i Herrljunga.
Montering: Strängbetong.

Betong i byggnaden intill Nationalmuseum

Matrisgjutning av 16 betongelement och slätgjutning av 1 element. Innerväggar i 5 element, 2 betongpelare samt trappor och vilplan. Det flätade utseendet har en avgörande betydelse för byggnadens utseende. Mönstret ställer höga krav på måttnoggrannhet och de två hörnelementen är extra känsliga.

Nationalmuseum renoveras

För första gången på 148 år renoveras Nationalmuseibyggnaden på Blasieholmen i Stockholm. Konsten och verksamheten har flyttat ut och Statens fastighetsverk, som fått regeringens uppdrag att renovera byggnaden, har påbörjat sitt arbete. Med hjälp av modern teknik och innovationer skapas en modern museibyggnad samtidigt som de kulturhistoriska värdena bevaras, en komplex och spännande uppgift. Den södra ljusgården är helt frilagd och den invändiga sprängning och schaktning som görs i ljusgårdarna har kommit långt. Utvändigt pågår fasadrenovering där skadad sten byts ut. Fasaderna är till stora delar täckta av byggnadsställningar som succesivt flyttas. När ställningarna flyttas ser förbipasserande lagningarna. Som ny är stenen ljusare men med tiden kommer den att mörkna.

Prisvinnare med 150 anställda

Wingårdh Arkitektkontor har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö och grundades av arkitekten Gert Wingårdh. Det är Sveriges femte största arkitektkontor med 150 anställda. Engagemang för kunder som Ericsson, Volvo, Astra Zeneca och SEB är stommen i verksamheten. Bland de mindre uppdragen utmärker sig villorna där en naturlyrisk materialrealism utvecklas. Wingårdhs arkitektur beskrivs som ”high organic” och beskriver ett intresse för högteknologiska lösningar i kombination med naturlyriska kvaliteter. Rationella planlösningar har gjort ovanliga och starka uttryck i fasader möjliga. Gert Wingårdh har vunnit Sveriges arkitekturpris Kasper Salin fem gånger, första pris i World Architecture Festival tre gånger samt inte minst Svensk Betongs Arkitekturpris.

Statens fastighetsverk vårdar kulturarv

Det är på allmänhetens uppdrag som Statens fastighetsverk vårdar dagens och skapar framtidens kulturarv. Husen och marken är en viktig del av Sveriges historia och Statens fastighetsverk vill göra historian levande och intressant. Myndigheten förvaltar 3 000 byggnader samt 6,4 miljoner hektar mark och medverkar i åtta av 14 svenska världsarv på UNESCO:s lista.

Text: Ulrika Nybäck

Foto: Kristoffer Samuelsson